Spartacus-ösvény, a Dunakanyar kultikus túraútvonala

A Visegrádi-hegység ikonikus gyalogtúrája

Magyarország egyik leghíresebb túraútvonala, a Visegrádi-hegység legendás Spartacus-ösvénye, Pilisszentlászlótól egészen Visegrádig kanyarog helyenként káprázatos dunai panorámát nyújtva. A látványos vonalvezetésű, egykori vadászösvény 2015-ös hivatalos megnyitása óta hazánk egyik legnépszerűbb kirándulásának számít, bejárása felejthetetlen élmény. Pilisszentlászlóról indulva megyünk végig a jól járható, keskeny csapáson, majd Visegrád felett, kis kitérőt teszünk a kevesek által ismert Bánya-tetői-kilátóhoz, aztán még egy rejtett kilátóhelyet érintve ereszkedünk le a nagymúltú településre.

A túra hossza: 12,9 km

A túra időtartama: 4 óra

Szintkülönbség: 200 m fel, 450 m le

Kiindulópont:

Pilisszentlászló, központ, buszmegálló, a kápolna és a bolt előtt. Parkolni az utca mentén lehet.

Érkezési pontVisegrád, központ, buszmegálló: Nagymarosi rév.

Közlekedés, megközelítés:

Mivel a túra kétvégű, külön szervezést igényel a logisztika. Természetesen két kocsival a legegyszerűbb, de tömegközlekedéssel is kitűnően megközelíthető mindkét település. Szentendréről, a HÉV végállomás melletti autóbusz pályaudvarról nagyjából félóránként közlekedik a 870-es Volánbusz járat Pilisszentlászlóra, menetidő 30 perc. Visegrádról, a nagymarosi rév megállótól is viszonylag sűrűn közlekednek buszok Szentendrére, ezek egy része Esztergomból jön, másik része pedig a fellegvár felől érkezik és megy tovább a Duna parton. Járatszámok: 880, 883, 889. Pilisszentlászló és Visegrád között közvetlen buszjárat nincs!

Variációk:

Spartacus-ösvény végén, a Z+ jelzésen jobbra fordulva érünk le a Telgárthy-rétre, innen közvetlenül a Piros jelzésű úton tudunk bemenni Visegrádra. Amennyiben elég korán indultunk és erőnk és kedvünk is van, a Piros jelzésen, déli irányban, az Apát-kúti-völgyön keresztül tudunk visszagyalogolni PilisszentlászlóraErről a túráról részletes infók itt.

A túra jellege:

Könnyű gyalogtúra jól jelzett turistautakon, kevés szintkülönbséggel. A Spartacus-ösvény biztonságosan járható, több helyen keskeny, egyszemélyesre szűkülő szakaszokkal. Végig szintben kanyarog a hegyoldalban, a problémásabb részeken megerősítették, megtisztították. Csapadékos, nedves időben fokozott figyelmet kíván végigjárása. Nagyobb havazás után, jegesedéskor válasszunk inkább másik túrát! A Bánya-tetői-kilátó jelzetlen úton közelíthető meg, GPS, térkép ajánlott!

Térképkivágat: Pilis és a Visegrádi-hegység 1:40 000 (Cartographia), http://www.cartographia.hu/pilis-es-visegradi-hg-turistaterkep-16.html

A túra leírása

Pilisszentlászló központjából indulunk, a bájos kis kápolna elől, a Zöld sáv jelzésű, Béke utcán gyalogolunk ki a faluból. Nagyjából egy kilométer után egy szép útszéli keresztnél hagyjuk el a település utolsó házait. A következő két kilométeres szakasz a falu határában fekvő idilli legelők, rétek, dűlők között halad, a jelzett útvonal új útvonalon haladva az erdőn át kerüli meg a tanyacsoportot. A széles, kényelmes kocsiúton kis völgyecskében, árnyas erdőben gyalogolva hamarosan elérjük a Spartacus-ösvény kezdetének számító táblás útelágazást. A táblán lévő szöveg megszeppentheti az egyszeri túrázót, de száraz időben, jó látási viszonyok mellett egyáltalán nem veszélyes az útvonal, mivel nagyjából szintben halad, ezért különösebb állóképességet sem igényel, átlagos kondícióval könnyen végigjárható.

2015 szeptemberétől már hivatalosan is bejárható a nagy múltú, kultikus hírű, még az 1930-as években létesített egykori vadászösvény, melyet a vadásztársaságok évtizedekig féltve őriztek a turistáktól. Térjünk is rá, a jobbra, kissé felfelé tartó, Zöld sávval jelzett ösvényre, mely nagyjából végig szintben kanyarog a hegyoldalban. Az újjávarázsolt, megtisztított, könnyebben járhatóvá tett Spartacus-ösvény merész, látványos vonalvezetésével tűnik ki a magyarországi turistautak közül, nem utolsósorban az útvonalról többször is feltáruló fantasztikus dunai kilátásnak köszönheti hírét.

A példásan rendben tartott ösvény kényelmesen tekergőzik az Öreg-Pap-hegy meredek, nyugatra néző oldalában, néhol hatalmas sziklák között, eleinte bükk szálerdőben, később ritkás ligetes részen vezet utunk. A jellegzetes sziklatornyot elhagyva a Duna szalagja is megcsillan a Börzsöny és a Visegrádi-hegység közt. Varázslatos hely ez a kopár, meredek, füves hegyoldal, kissé feljebb mászva még jobban kinyílik a lenti táj, a Duna mögött a Hegyes-tető hegycsoportja, déli irányban a Dobogókő jellegzetes vonulata látszik. A kilátóponttól ismét bebújik csapásunk az erdő fái közé, majd kissé megszelídülve ér az ösvény gyönyörű bükkerdőben az elhagyatottan álló Jenő-kunyhóhoz.

A faépülettől a széles erdészeti úton megyünk egy darabig, nagyon figyeljük a Zöld jelzéseket, mert pár méter után a kocsiútról jobbra tér le a jelzett ösvény! Szép, árnyas erdőn vágunk át, szintet tartva kerüljük meg jobbról a Nagy-bükk magaslatát, egy ponton megnyílik a táj, részleges kilátást nyújtva a Visegrád környéki hegyekre, majd fiatalos erdőben, a meredek oldalban harántolva csatlakozunk be ismét a Jenő-kunyhónál elhagyott erdészeti útba, amin jobbra tartunk. Pár lépés után viszont, alig észrevehetően, ezúttal balra térünk le a széles útról, fel kell másznunk a mélyút jellegű erdészeti út peremére, majd keskeny csapásunk egy darabig, párhuzamosan, a kocsiút felett halad. A széles, jelzetlen út amúgy leereszkedik az Apátkúti vadászházhoz. Továbbra is a Zöld sáv jelzéseket követve, keskeny csapásunk sűrű, dzsungelszerű erdőn fúrja át magát, kis fahídon keresztezünk egy patakot, majd a hegyoldalban kanyargó ösvény végül elágazáshoz ér.

A jobbra tartó Zöld + jelű út pár perc alatt levezet a völgybe, pont az Ördögmalom étteremhez, a Füvészkert bejáratához, mi itt balra fordulunk, továbbra is a Zöld sáv jeleket követve Visegrád felé. Széles, köves úton folytatjuk túránkat, kb. 300 méter után, pont ahol kiérünk egy jobbra fekvő tágas mező szélére, a jelzőoszlopnál (felirat: Visegrád 20 p), balra kanyarodunk a Bánya-tetői-kilátó felé, ugyanezen az úton fogunk visszajönni, aki nem szeretné a kitérőt, nyugodtan menjen tovább egyenesen a jelzett úton. 600 métert teszünk meg a le-föl hullámzó széles úton, jobbra mellőzünk egy tágas tisztást, majd egy Y alakú elágazásnál, a jobb oldali utat választva érünk ki a Bánya-tető tágas rétjére, ahonnan már látjuk az előttünk álló, fából ácsolt kilátótornyot.

A kevesek által ismert, 2015-ben épült, 15 m magas torony iszonyú jó helyen van, azonban vagy benőtte időközben a növényzet, vagy eleve nem építették elég magasra, de a 11 méter magasban lévő legfelső szintről, őszinte sajnálatunkra, igencsak részleges kilátás nyílik. A felvezető lépcsősor és a torony környéke is tele van remek információs táblákkal, fentről a visegrádi fellegvár felé élvezhetjük a panorámát. Aki kicsit többre vágyik, menjen tovább egyenesen, a mező szélén a bányaudvar kerítéssel védett peremére, ahonnan jóval tökéletesebb kilátás nyílik, lábunk alatt egész Visegrád, a túlparti Nagymaros, a Börzsöny hegyei a távolban, lent a Duna szalagja kéklik. Ugyanazon az úton térjünk vissza a Zöld jelzésű út elágazásához.

A mező szélénél balra fordulva folytatjuk túránkat Visegrád irányába, a Zöld sáv jelzésű úton, mely az Új-hegy tágas kaszálója mellett fut. Beérünk az erdőbe, majd egy szép kilátást nyújtó, napfényes tisztás után ismét sűrűbe érünk, de pár perc alatt lejutunk a település szélső házaihoz. Széles, murvás utunk következő elágazásánál, tegyünk egy rövid kitérőt a balra letérő, füves gyalogútra, melyen pár lépéssel kibukkanunk egy csodás, nevenincs kilátóponton, ahonnan mesés panoráma nyílik a Dunára és a városra. Örömünket csak kissé csökkenti a közelben magasló sitthalom és az elhanyagolt háromszögelési pont. Visszamegyünk a murvás útra, élesen balra fordulva ereszkedünk a Zöld jelzésű mélyúton Visegrád házai közé. A Rákóczi, később a Széchenyi utcán érünk ki az 1848-as emlékműhöz, ahonnan vagy a Zöld jelzésű Széchenyi utcán vagy a balra, vele párhuzamosan futó Fő utcán keresztül jutunk a városka központjába. A templomnál balra fordulva, a Rév utca vezet ki az országútra, a nagymarosi rév buszmegállóhoz.